loVe 4 EveR

loVe 4 EveR

28 April 2011

guLai paJeri punyeR citer

lauk untuk ari ni gat kan nak masak gulai pajeri nenas sedop tuuu..gambo kat atas sekadar perhias blog aku jer heheeee.dah lame aku xmakan gulai pajeri nenas ni tambahan pulak nenas yang dibawa pulang dari JB oleh en.suami.ok ler kalo korang nak tau resipi ape yag aku pakai ni aku pakai resipi mak aku org perak....cer follow kalo nak tau resipi nyer.

p/s untuk makan 2orang punyer.

bahan2 nyer.
nenas madu.(kecik)
santan.(1/2 cawan)
bawang kecik(3labu pun cukup hiriskan)
halia(1/2 jer hiriskan)
bawang putih(2 ulas hiriskan)
kulit kayu manis(2 pun cukup)
bunga lawang(dalam 3 bunga yer)
kerisik(satu sudu beso ok dah)
udang kering(kisarkan)
rempah kari daging(1peket)
air (1/2 cawan)
minyak masak.

cara memasak
korang masukkan minyak masak sesudah minyak td panas,tumiskan dulu bawang kecik,halia,bawang putih,bunga lawang  kulit kayu manis,dan udang kering(yg dikisarkan tadi) tumis selama 2-3 minit atau korang dah da bau2 tumis tu tadi kemudian masok kan pulak rempah kari daging tumiskan sehingga rempah td pecah minyak baru masok kan santan yer puan2,lepas tu tunggu dalam 5minit masokkan pulak kerisik kemudian last sekali korang masok kan nenas dan tambah lah perasa ikut selera anak tekat korang yer..

 -SELAMAT MENCUBA RESIPI KU RESIPI MU JUA-